2. varg1
3. radostinalassa
4. mt46
5. leonleonovpom2
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. hadjito
10. zaw12929
11. bosia
12. getmans1
13. rosiela
14. sparotok
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. sekirata
10. bateico
Прочетен: 2620 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 10.09.2007 14:25
Механизмът на преместване се включва от цензурата по посока на две цели: 1).редуциране на латентния смисъл и заместването му с част от него; и 2). понижаване и омаловажаване на обективно значим елемент или обратното – повишаване в “ранг”, придаване на обективно непритежаван смисъл. В резултат на този механизъм се постига изместване на акцента, а чрез него най – сигурното изопачаване. Механизмът на сгъстяване е близък до механизмът на преместване и основна негова отговорност е манифестираното съдържание е да придобие формата на “съкратен” и “лаконичен” вариант на “латентната” идея, което сгъстяването реализира чрез редуциране или цялостно изпускане, чрез съчетаване и обединяване на отделно елементи в едно цяло. С помощта на сгъстяването се постига по- голяма интензивност на елементите в сравнение с енергията на латентното съдържание.
Следващият механизъм, с помощта на който се подсилва изопачаването в съновиденията, Фройд вижда в превръщането на латентните мисли в предимно зрителни образи. За Фройд това са своеобразни регресии във времето на Аз – а, в резултат на които се достига до примитивен нарцисизъм и до халюцинаторни удовлетворявания на желанията. Господство на “езика на зрителните образи” обяснява разширяването на възможностите за разрешаване на конфликтите, за примиряване на противоположностите и за откриване на нови алтернативи. На този фон биха се вписали добре техниките на проекцията и тази на активното въображение, които приложени правилно и на точното място стимулират изтласканото несъзнавано съдържание да излезе.
В помощ на цензурата и за целите на изопачаването Фройд привлича и “символиката в съновиденията”, взаимствана от философа Шернер и употребявана в смисъл на “заместване, изобразяване, загатване и подмяна”. Фройд определя постоянната връзка между съновния елемент и неговия превод за символна, а самият елемент – символ на несъзнаваната съновна мисъл. Символизацията е пределно специфично изопачаване, тъй като в съновиденията благодарение на нея се разрешава не реалният конфликт, породил емоционалното напрежение, а подобен, представен в символична форма в тях. Поради това символиката е удобна техника за тълкуване, но тя трябва да се прилага предпазливо като предварително е добре да се познават в детайли основните символи в съновиденията според Фройд. Важно е също така да се отбележи, че основаващото се на символи тълкуване не може да се замени от асоциативната техника или да я замести. Той я допълва и носи полза само в съчетание в нея. В крайна сметка сънят не символизира какво да е, а само определени елементи от латентните мисли. В стремежа си да избегне констатираната съпротива при анализа на възрастни пациенти, Фройд се обръща и привлича за анализ детските съновидения с надеждата, че със своята непосредственост и еднозначност, със своята яснота и краткост те ще помогнат да се разкрият важни закономерности и да се направят “общовалидни изводи” и за възрастните хора. Отделно анализира спомените от детството като източник на съновиденията в последствие и в зряла възраст. След анализа на цялата колекция от детски съновидения Фройд формулира първичната и основната им функция – удовлетворяване на желанията, като латентен мотив на съновиденията са самите желания на децата, а тяхното манифестирано съдържание – халюцинаторно преживяване на желанията. Тази си теза Фройд разпространява и върху зрелите хора, с което навлиза в областта на психологията на нормата, използвайки обяснителните възможности на механизма на изтласкване, открит при терапия на неврозите, в следствие на което се получава, че хедонистичната функция на съновиденията сякаш е единствената и абсолютна тяхна функция. Фройд намира прилика и сходство между съновиденията и езика на фантазиите – “сънища наяве”, съдържанието на които се диктува от егоистичните стремежи на индивида към успех, доминиране и власт или от неговите еротични въжделения. Абсолютната егоистичност на съновиденията Фройд подчертава с това, че в тях главната роля винаги принадлежи на сънувалия, а не на другите “персонажи”.
Привлякъл анализа на детската сексуалност като възможно обяснение на съновиденията, Фройд допуска по – общо и много по – дълбоко заключение, а именно: “несъзнаваното в психичния живот е инфантилното”. С тълкуването на съновиденията по този начин, Фройд достига до обособяването и разграничаването, макар и все още не напълно определени и точно вербализирани, на два вида несъзнавано – остатъците от деня и несъзнаваните пориви и желания. По – късно ще ги видим като съдържание на “Аз” и “То”.
Фройд е бил озадачен от начина, по който съновиденията боравят с противоречията и противоположностите в латентните мисли. Те, както и алтернативите (“или – или”), изобщо не се представят обективно в съновиденията. Противоречията с лекота се разрешават, а с противоположностите се постъпва по начина, по който се процедираше и със съответствията – сгъстяват се чрез съчетаване, обединяване, приглушаване и се манифестират като “мирно съжителстващи” и дори като единно цяло.
Една от характерните особености на съновиденията е тяхната “архаичност”, т.е. връщане към предишни периоди от развитието, разравяне и актуализиране на впечатления и преживявания дори от времето на латентния период, като е използван езика на образите, емоциите, символите и др. Това е съвършено естествен резултат от теоретичната схема на Фройд, според чийто принцип всеки индивид в онтогенетичното си развитие повтаря в съкратен вариант филогенетичното минало на рода.
Свободата да преживяваш мислено не състояли се събития, като в игра да разменяш местата на реалното и въображаемото, да не се съобразяваш с времето и пространството, да съществуват единно противоречията и противоположностите, наистина е “безценният дар” на съновиденията. Единствено най-благодарни можем да бъдем на Зигмунд Фройд, че ни поведе по „кралския път” в тяхното разбиране и тълкуване.
Използвана литература:
Атанасов, Н. (2002). Теории за психичното развитие в психоанализата. С.: Академично издателство „Проф. Марин Дринов”.
Димитров, И. (2001). Увод в ортодоксалната психоавнализа. С: Просвета.
Фройд, З. (1990). Въведение в психоанализата. С.: Наука и изкуство.
Фройд, З. (1993). Тълкуване на сънищата. С.: Евразия.
Фройд, З. (1993). Детската душа. С.: Евразия.
** С благодарност към моите първи учители в областта проф. Павел Александров и гл.ас. Людмил Денев
2. plamendimitrov
3. Българско списание по психология
4. Европейска федерация на психологическите асоциации
5. Сайт на преподаватели и студенти от специалност "Психология" в Софийски университет
6. Любим сайт за нещата от живота
7. "Инсайт" списание за популярна психология
8. Sunflower
9. Tpsy
10. Поезия, проза и още нещо....